Logo Topimage
Greyline Orangeline

Szívbarát magvak

Amerikai kutatók szerint bizonyos olajos magvak fogyasztása hatékonyan véd némely szív- és érrendszeri betegségektől. Penny Kris-Etherton, a Pennsylvaniai Egyetem dietetika professzora elmondta: eddig öt nagy járványügyi és tizenegy klinikai megfigyeléssorozat erősítette meg, hogy e magvak rendszeres fogyasztása csökkenti a szívkoszorúér-betegség kialakulásának kockázatát.

A legjobb eredmény eléréséhez megfelelő étrendváltoztatás szükséges: a hetente öt vagy több alkalommal fogyasztott 30 grammnyi mag /dió, mandula, pekan- és kesudió, pisztácia és földi mogyoró, esetleg azokból készült telítetlen vaj vagy olaj/ felvétele mellett nagyjából ugyanannyi kalóriát tartalmazó telített zsírt kell az étrendből kivonni. A megfigyelések szerint ez a diéta 25-39 százalékkal csökkentette a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát az arra alkatilag hajlamos emberek körében. A klinikai vizsgálatok során a vér koleszterinszintjének csökkenését is kimutatták. Ezek a magvak telítetlen /úgynevezett „jó”/ zsírokban gazdagok, és csak kevés telített /”rossz”/ zsírt tartalmaznak. Ám a kutatók szerint nem ez az egyedüli oka jótékony hatásuknak. Az egészség megőrzéséhez egyéb kedvező összetevőik – növényi fehérjék, rostok, antioxidáns vitaminok, ásványi anyagok – is hozzájárulnak.

Mint azt Krist-Etherton kifejtette, a zsírokkal kapcsolatos dietetikus javallatok az utóbbi években alaposan megváltoztak: a zsírok teljes megvonása helyett a telítetlen zsírokkal való helyettesítését ajánlják. Így például a salátaöntet egy része pár szem dióval, a párolt zöldséghez adott margarin kevés darált mandulával, a szendvicsre kent zsíros sajtkrémek pedig mogyoróvajjal helyettesíthetők.

(Science Daily Magazine)

Greyline Orangeline