Logo Topimage
Greyline Orangeline

A kólafogyasztás is rizikótényező

Ha valaki sok kávét iszik, a sok koffein miatt megemelkedik a vérnyomása. A rendszeres kávéfogyasztás hosszú távú élettani hatásáról azonban megoszlanak a vélemények. Voltak korábbi megfigyelések, amelyek arra utaltak, hogy a napi négy kávét, vagy annál többet fogyasztók körében gyakoribb a koszorúér-betegség, de ezt végül soha nem sikerült megerősíteni. Egy új vizsgálat a kávézási szokás és a magas vérnyomás kialakulása közötti összefüggése tanulmányozta, és meglepő eredménnyel végződött.

Wolfgang C. Winkelmayer (Brigham and Women’s Hospital, Boston, MA, Egyesült Államok) és munkatársai 155 594 hölgy adatait dolgozták fel. Az információhalmazból az derült ki, hogy a vizsgálat kezdetén a nők között magas vérnyomásban szenvedő nem volt, a végére azonban 19 541,illetve 13 536 hipertóniást találtak. A tudósok nagy meglepetésére azonban sem a koffeintartalmú, sem a koffeinmentes kávé fogyasztása nem mutatott összefüggést a magas vérnyomás kifejlődésével, még azoknál sem, akik naponta négynél több kávét ittak, a kólafogyasztás azonban igen! A kólaivás (a napi négy vagy annál több Coca-Colát fogyasztóknál) és a magas vérnyomás megjelenése között - az adagtól függően - lineáris összefüggést találtak, ami független attól, hogy cukortartalmú vagy „diet” változatot ittak-e a hölgyek.

Mivel a koffeintartalmú kávénak ilyen hatása nem volt, a kutatók szerint a kólának sem a koffein, hanem valamelyik egyéb összetevője lehet a felelős a hipertenzív hatásért. Fölvetődött, hogy a kukoricaszirup okozta glikémiás terhelés okozhatná a jelenséget, vagy a színezékként használt karamell valamelyik végterméke.

Forrás: Természet Világa 2006. február

Weborvos

Matos Lajos

Greyline Orangeline